Hej! 
Jag heter Leif Ågren och har hand om undervisningen i trä- och metallslöjd på Veingeskolan 7-9.
Du når mej på :   tel: 0430/156 29         e-post: leif.agren@edu.laholm.se 

_________________________________________________________________________

Distansundervisning vt 2021

v.18   Uppgift år 8:  Smide, film och frågor 

Smide är en urgammal teknik som du nog inte fått prövat på ännu. För att lära dig lite mer om smide ska du se en film om hur en smed framställer en flasköppnare. Han arbetar i ett material som kallas fyrkantsstång och från den smider han ett snyggt föremål.
Efter filmen ska du svar på några frågor i Slöjdportfolio och skicka till din lärare för granskning.
Svara med hela meningar.

Frågor: Kan du inte svaret kan du söka eller fråga Leif
1.    Vad heter en sådan smidesugn där smeden värmer stålet?     
2.    Hur varmt är stålet när man smider?                                             
3.    Vad använder smeden för verktyg när han bankar på stålet?
4.    Vad kallas det redskap som smeden bankar mot?
5.    Förklara hur smeden gör den spiralformade änden på flasköppnaren?
6.    Förklara hur smeden gör det vridna skaftet på flasköppnaren?

Tack för dina svar!

Länk till smidesfilmen    https://www.youtube.com/watch?v=k6MKzC5_Cpo

__________________________________________________

v.17      Uppgift år 7:  "Varför har man slöjd i skolan" 

Den här lektionen får du i uppgift att fundera på och bättre förstå varför man har slöjd i skolan och varför slöjd ett så viktigt ämne?  Det finns ju många anledningar till det. Du kommer att  se ett kort filmklipp som handlar just om det och sedan skriva ner varför slöjd är ett så viktigt ämne. 

Din uppgift är: 
1)   Se filmklippet. (3 min)
2)   I ett alster i Slöjdportfolio förklarar du varför man har slöjd i skolan och varför slöjd är                            viktigt. Skriv med fullständiga meningar. 
3)   Skicka sedan uppgiften till din lärare för granskning. Du behöver kanske se filmklippet flera                  gånger för att kunna sammanfatta vad som sägs.

Länk till filmklipp:      https://www.youtube.com/watch?v=gMV04V-J28M

Lycka till med uppgiften. =)
______________________________________________________


v.16      Uppgift år 8:    Träd och träslag

Den här lektionen får du i uppgift att lära dig lite mera om svenska träd och träslag. 
Du ska titta på filmklippen "Träd och träslag" och sedan skriva minst fyra fakta om varje träslag i din "Slöjdportfolio".  När du är klar ska du skicka till mig för granskning. 

Det är ganska många korta filmklipp om olika träslag och material i klippen, nämligen Furu, Björk, Al, Lind, Ene, Ek och Alm samt materialen plywood och fanér.
Försök att hitta fakta om träets  utseende, egenskaper och användningsområden
  
Lycka till med uppgiften.

Länk till filmklippen:         https://vildir.se/verktygsvaggen/materialkunskap.html

_________________________________________________________________________


v 15. 
Uppgift år 9:      Matte-slöjd eller "tillverka ett  rätblock av papper/ kartong" 

För att förstärka din förståelse för matematik och volym  får du som går i nian i uppgift att med papper, sax och tejp tillverka ett rätblock. Ett rätblock är ju en låda som inte är en kub. Volymen på rätblocket ska vara 1liter, dvs 1000 ml= 1000 cm3.
1) Fundera först på vilka mått ditt rätblock ska ha. (längd, bredd och höjd)
2) Rita upp de olika delarna på ett lämpligt papper. (botten, sidor och lock)
3) Klipp ut och tejpa samman till ett rätblock. Det gör inget om det inte blir så snyggt.

När du är klar med rätblocket ska du ta ett foto och redovisa i slöjdportfolio samt skriva vilka mått rätblocket har. Visa också med en enkel beräkning  att volymen är just 1000 ml/cm3.
Skicka till din lärare för granskning. Sedan är du klar med hela uppgiften.
Lycka till!  =)

_____________________________________________________________________________________________________

Uppgift:   Påskpynt av toarulle (eller något annat)
Den här lektionen ska du få arbeta lite praktiskt igen.  Det är ju snart påsk så du får i uppgift att göra ett påskpynt av sånt du kan hitta hemma. Kolla länken här under så får du lite påskinspiration. 
Använd din fantasi och vad du hittar och försök fixa till något påskigt. 
När du är klar med ditt påskpynt redovisar du på vanligt sätt i Slöjdportfolio. Fyll på med text från 
"LEIF ENKLA REDOVISNINGSFRÅGOR". Glöm inte infoga en bild. Skicka sedan för granskning. 
Lycka till med uppgiften! =)


______________________________________________________________________________________________________________________________________

Uppgift:   Planera tavelram inspirerad av Yayoi Kusama

 

ska du göra en skiss av tavelramen. 

 1)        Börja med att titta på kortfilmerna 

   https://www.youtube.com/watch?v=QOu_v369BRg     For kids (4 min)

    https://youtu.be/GUoDUhsWJL8                                            Animerat  (7 min)

 2)      Rita sedan en tom ram på ett vitt papper. Använd gärna linjal.

 3)          Tänk sedan ut vilka mönster, färger och dekorationer du vill ha och rita och färglägg din skiss och gör den klar. Ha inte för                bråttom.

 4)               När du är klar tar du en bild av din skiss och lägger som ett alster i Slöjdportfolio. Skriv  några meningar om hur du tänkt.

      Spara din pappersskiss och ta med med till skolan nästa vecka när du har slöjd. 

 ________________________________________________________________________


Uppgift.  En berättelse om svenskt trä 
                             
Se filmen ”en berättelse om svenskt trä” och försök besvara frågorna.      Länk https://youtu.be/RHir5W2Kv0M

Skriv svaren på frågorna i ett nytt alster i Slöjdportfolio. 

Skicka till din lärare för granskning.

Frågor till filmen

1)        Hur stor del av en stock blir till plank och brädor?

2)        Hur stor del av en stock blir till flis?

3)        Vad gör man av resterande del?

4)       Hur mycket sågade trävaror tillverkas i Sverige varje år?

5)        Mycket trävaror går på export. Hur mycket går på export?

6)        I Sverige tillverkas mycket hus och byggnader av trä . Man gör bl.a ”limträbalkar”. Vad är det?

7)       För att utnyttja trä så bra som möjligt används tekniken ”fingerskarvning”. Vad är det?

8)       Till vad används det finaste träet inom industrin?

_________________________________________________________________________

Uppgift. "Finn fem förbättringsmöjligheter"  

1.       Se klippet ”finn fem förbättringsmöjligheter” på youtube.       Länk "Finn fem förbättringsmöjligheter"

      OBS! Se klippet minst två gånger. Ha ögon och hjärna på helspänn.

 2.      Försök att hitta fem saker som han kan göra på ett bättre sätt när han använder redskap och maskiner.

 3.     Logga in i ”Slöjdportfolio” och öppna ett nytt alster. Skriv ner dina förslag på förbättringar och skriv samtidigt          hur han skulle gjort i stället.

4.      Skicka dina förslag till din lärare för granskning när du är klar.

_________________________________________________________________________

 Uppgift år7.   Yayoi Kusama Inspirationsfilmer

Se de tre filmklippen om konstnären Yayoi Kusama.

https://www.youtube.com/watch?v=QOu_v369BRg  For kids  (4 min)

 https://www.youtube.com/watch?v=GUoDUhsWJL8     Animerat   (7 min)

 https://youtu.be/reVBAbo5VU8   (30 min)    

 När du har sett filmklippen ska du gå in på slöjdportfolio. Där ska du öppna ”NYTT ALSTER”, fylla i rubrik ”Kusama”,

 material ”övrigt” och fylla på med frågor från  LEIF "YAYOI KUSAMA".

Skicka sedan till din lärare för granskning.

 Lycka till!


________________________________________________________________________
 Uppgift.   Forma med yxa och kniv, Inspirationsfilm.

Jögge Sundkvist framställer en smörkniv med yxa och kniv.
Gäller 7-8-9      Filmlänk youtube



 




Du måste vara inloggad för att kunna lägga till gadgets som bara är synliga för dig